week 2 - Reisverslag uit Accra, Ghana van jeroen biere - WaarBenJij.nu week 2 - Reisverslag uit Accra, Ghana van jeroen biere - WaarBenJij.nu

week 2

Door: jeroenbiere

Blijf op de hoogte en volg jeroen

25 Januari 2011 | Ghana, Accra

Heey allemaal zoals het hoort in ghana is het helemaal niet nieuw dat het internet er een aantal dagen uitligt deze heb ik zondag middag geschreven maar toen was het internet dood

Op het moment dat ik dit schrijf zitten jullie bij te komen van een zware werk/schoolweek.
Terwijl ik bruin aan het worden ben onder een papaja boom.
Ik geniet hier echt van het warme weer en de rust hier.
Het is echt maf hoe snel ik me thuis ben gaan voelen in ghana ondanks dat je vanalles mist raar je er snel aan gewend. Het is hier af en toe tegen de 40 graden maar toch kan je nog redelijk wat doen (naast in de zon liggen)
We zijn muskietennetten uit gaan delen in een arm dorpje.
Een hele oude chief van in de 90 hete ons welkom en toen zijn we rond gaan lopen. Zoals het ghana betaamd had hij 4 vrouwen ofzo.
We gaven een vrouw een net waarvan het huis in Nederland mischien net voor en hondenhok door kon gaan. En toch deelde ze haar eten met ons. En een jongen die eel vrolijk aan het piesen was en ondertussen naar ons zwaaide.
Voor de gene die haast hebben ik zou het een andere keer gaan lezen want ik ben nog lang niet klaar…
We zijn deze week ook begonnen met het schilderen van het toilet gebouw bij de school waar de kinderen op zitten, echt een klerewerk. De gene die dat gebouwd heeft moeten ze ondersteboven in de pot hangen haha, nee dat is overdreven maar voor Nederlandse begrippen in het wel slecht. Alles wat we schilderen moet wel 3 keer voor het een beetje dekt. Maar het gaat gestaag. En mensen zijn wel heel dankbaar, ik we het schoolhoofd geloven zijn in mijn kinderen en hun kinderen allemaal gezegend en zal ons geen tegenspoed op het pad komen. En een van de bijgevoegde fotos zie je al de kinderen die in hun pauze komen kijken.
Nadat ik het bruine gedeelte geschilderd had zag ik er ook uit als een neger dus viel ik niet zo op. Iedereen denkt hier trouwens dat alle blanken rijk zijn. En als je ze probeert te vertellen dat dat in verhouden helemaal niet zo is kijken ze je aan alsof je te veel gezopen hebt.
Alleen als je ze verteld dat natuurlijk alleen de gene met geld een vliegticket kunnen betalen begint er een lichtje te branden.
Verder krijgen kinderen echt ziekelijk veel medicijnen een meisje had 18 pillen per dag voor een ontsteking. De 3 nieuwe Dames Marja Marga en Nettie zijn echt heel aardigvan die gezellige kletstantes. Voor de rest ben ik veel gaan repareren op het weeshuis zelf, er is toch zoveel kapot aan kastjes deurtjes bedjes en kraantjes dus zat om te doen. Er lopen hier ook door de weeks 2 verplegers rond tom en mickel allebij heel erg aandig ze namen me ook mee naar het ziekenhuis waarin ze werkte. Nou wat was echt verschrikelijk ze werken op de chirurgen afdeling dus ik dacht dat ik niet in de operatie kamer zou mogen komen. Maar ja hoor we liepen gewon naar binnen zonder te wassen of wat dan ook en ik mocht gewoon alle apparatuur aanraken. De schoenen die de dokter gebruikte zaten de bloedspetters nog op. En de kleren die ze gebruiken bij het opereren werden gewoon uitgewassen. En weer gebruikt. De verf bladderde gewoon van het plafon lekr als je daar met een open wond ligt. Verder deden ze echt niks op zon dag gewoon wachten tot er iemand ziek werd. En ondertussen zaten de artsen nog thuis die kwamen pas als er een zieken kwam.
Ik denk dat we vandaag voor het eerst een beetje regen gaan krijgen het is bewolkt.
Nou ik zal jullie niet verder lastig vallen ik vind het mooi geweest ik ga straks lekr naar het eusbet(luxe hotel) op te eten en niks te doen.
Ik hoop dat alles goed is in Nederland en veel succes met alles wat jullie doen.
Mails die gestuurd worden waardeer ik erg maar ik heb niet altijd tijd om wat terug te sturen.
Heel veel liefs uit Ghana het is hier echt top
kus


  • 25 Januari 2011 - 15:55

    Elisa:

    Tof dat je het zo naar je zin hebt en leuk om alle verhalen te lezen en zo een beetje op de hoogte te blijven!
    Geniet van alles!

  • 25 Januari 2011 - 16:11

    Esmée:

    Fijn om toch je verslag te kunnen lezen, ik was zondag zo aan het wachten en er kwam maar niks haha. Maar gelukkig hebben we gister even lekker gezellig gebeld schatje!

  • 25 Januari 2011 - 16:54

    Anja:

    Lieve Jeroen,
    Ongelooflijk dat je al bijna drie weken weg bent! Wat fijn om te horen dat je het zo naar je zin hebt. En gelukkig dat je zo handig bent, dat komt nu goed van pas. Mijn Avenue Jerome ligt er heeft de winter goed doorstaan, dus ik weet wat je kunt!
    liefs,
    Anja


  • 25 Januari 2011 - 17:55

    Arjen En Ingrid:

    Nou dat piesen en tegelijk zwaaien heb ik vroeger al gauw afgeleerd hoor ! Zo, we hebben geboekt dus we komen je echt ophalen in april,, hoe leuk je het ook allemaal hebt. Eeh .. fotoos ?? Fijn dat je het zo naar je zin blijft hebben, veel plezier !

  • 26 Januari 2011 - 20:55

    Oma:

    lieve jeroen
    morgen kom ik een eindje in jouw richting.ik ga n.l een weekje lekker luieren in egypte.ik mail je als ik terug ben.Fijn dat je het zo naar je zin hebt.geniet !!!
    liefs oma

  • 01 Februari 2011 - 15:30

    Trees:

    Hoi Jeroen,
    Je geeft je ogen en oren goed (en waarschijnlijk ook je neus) goed de kost, met een open mind kom je een heel eind.
    Leuk dat er ook weer wat foto's bijzaten, vooral die van de afvoer was erg realistisch.
    Zet hem nog even op,werk ze, ik kijk nu al uit naar je volgende verslag.
    Hartelijke groet, Trees

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Accra

jeroen

Actief sinds 09 Nov. 2010
Verslag gelezen: 96
Totaal aantal bezoekers 31275

Voorgaande reizen:

03 Februari 2015 - 10 Juli 2015

Een half jaar Indonesie!

07 Januari 2011 - 11 April 2011

Ghana

Landen bezocht: