alweer een blog - Reisverslag uit Accra, Ghana van jeroen biere - WaarBenJij.nu alweer een blog - Reisverslag uit Accra, Ghana van jeroen biere - WaarBenJij.nu

alweer een blog

Door: jeroenbiere

Blijf op de hoogte en volg jeroen

27 Februari 2011 | Ghana, Accra

Heey lieve mensen

Vorige week heb ik geen blog geschreven omdat ik lui was een betere verklaring heb ik eigelijk niet.
Dus nu een korte samenvatting van de afgelopen 2 weken. Terwijl jullie waarscheinlijk romantisch aan tefel zaten op Valentijnsdag heb ik de hele dag op het politie bureau gezeten. En nu hoor ik jullie zeggen wat heb je nou weer uitgevroten maar wees gerust ik was er alleen om aangifte van mn mobiel. Echt belachelijk we hebben het meer over het single zijn van dorith gehad dan over de beroving. Maar goed we hebben uiteindelijk een aangifte bonnetje zodat we het van de verzekering terug kunnen krijgen. De volgende dag vertrok fenne naar Accra om haar vriend (Ferdi) op te halen hij wist er niks van dus wel hee leuk idee. Toen heb ik met dorith de hele dag spelletjes met de kids gedaan en nog iets maar dat ben ikvergeten. Dondag 17 vertrok ik zelf naar Accra met Marja om Mozes op te halen van het vliegveld, en Marja ging weer naar Nederland. Toen ben ik met Mozes naar een guesthouse gegaan het was wel heel leuk om daar met Mozes te zijn echt een hele aardige open man. Die nacht echt nog tot half 2 gepraat. De volgende dag naar de haven in tema (we gingen er heen om een zeecontainer voor Hanukka op te halen) Maar we waren de sleutel van de container kwijt. Echt een uur naar gezocht en jij hoor meneer bleek hem in zn achterzak te hebben!! Na de auto opgehaald te hebben gingen we dan eindelijk naar de haven. We kwamen in een heel klein kantoortje waar we geholpen werden. Alleen bleken alle papieren met items (625) niet goedgekeurd te worden door de ghanezen Dus moesten we aaaaaaaaaalles opnieuw opschrijven en zelfs de prijs schatten. Dus we hebben er echt meer dan 4 uur over gedaan tot we klaar waren en zelfs toen waren we nog niet eens in de buurt van het meenemen van de container. Dus hebben we besloten maar te gaan en mischien morgen terug te komen en anders eerst naar hanukka te gaan. Toen we weggingen bleek de vrouw achter de balie (37jaar) wel wat in me te zien!?! Mozes natuurlijk dike lol maar voelde me toch wat ongemakelijk haha. Toen heeft hij me Accra een beetje laten zien hij heeft er een tijd lang gewoont echt heel speciaal om alles daar te zien het is echt een tegenstelling hoe rijk mensen zijn de ene heeft zijn hondenhok groter dan de ander zijn huis dus wel heel krom. En toch hing (bijna) overal wel een goede sfeer. De volgende ochtend besloten we toch terug naar sunyani te gaan omdat het waarsch nog wel een week duurde tot we de container op konden halen. Een rit van 6 uur maar wel heel mooi door bush kleine dorpjes en echt van alles. En ik kan het echt goed met hem vinden ik denk dat we van de 6 uur maar 30 min niks hebben gezegd. Nou het was 1 maand geleden dat hij op hanukka was geweest dus dus iedereen was heel blij om hem te zien. Die avond nog lekr een biertje gedronken met de vrijwilligers en nog gepraat heel gezellig en dorith gaat mischien de zelfde opleiding doen (al weet ik het nog niet zeker) dat zou wel echt heel grappig zijn. Nou dat was een week, jullie moeten me maar dankbaar zijn want ik vind al dit schrijven maar helemaal niks. Zondag zijn we lekr aan het zwembad gaan liggen dat was wel heel lekr. Maandag zijn we weer gaan verven aan de toiletten, al ons eerdere werk was zon beetje verpest dus das rot maar niks aan te doen. Dorith moest het plafon doen dus haar hele haar was wit dus heb haar hard uitgelachen dat kon ze natuurlijk niet hebben dus hebben we een verf gevecht gehad en waren we allebij helemaal wit. Die middag rustig aan gedaan. Savond na het eten kwamen fenne en Ferdi weer thuis, die waren een aantal dagen naar al mina en cape coast geweest en hadden het heel leuk gehad. Dat is aan de kust met slaven forten. Waarscheinlijk ga ik daar met dorith ook heen (we gaan eerst naar het volta meer daarna kijken we verder). Toen hebben we het afscheid van Nettie en Marga gehad die gingen weer naar Nederland het is wel heel leuk om te zien hoe de kinderen daar mee omgaan allemaal zingen dansen en gedichtjes en tekeningen. Ik hoop dat mijn afscheid ook zo leuk word al heb ik helemaal geen zin om weg te gaan eigelijk. Woensdag vertroken nettie en Marga naar Nederland en fennen en Ferdi naar mole nationaal park dus was ik er nog alleen met Dorith en Bonnie Die dag ben ik met Dorith en Bonnie Akuia (meisje met beenwond) naar huis gaan brengen. Het blijft idioot hoe die mensen daar leven we hebben ook kleren uitgedeeld want dat had de helft van het dorpje niet. Toen met Solomon een aantal deuren van goed gaas voorzien. En savonds lekr niks gedaan. Donderdag ochtend zouden we met een paar van de jongens vogels gaan vangen en eten dus we gingen naar het kleine bushe naast hanukka na 10 min lopen kwamen we 2 kindjes tegen toen ik naar de voet van het ene jongetje keek bleken de rotte vleeslappen er vanaf te hangen. Echt een totaan ontstoken wond. Dus toen zijn we meteen terug gegaan en hebben de nurses de wond verzorgt en verbonden het jochie hete yaw. En was pas 1.5 jaar. Echt heel sneu het doet natuurlijk ziek veel pijn als je het vel er af scheurt. De familie was ons wel heel dankbaar en het voelde ook wel heel goed om te weten dat we dat voetje waarscheinlijk gewoon gered hebben. Die middag zijn we naar een heel afgelegen dorpje geweest waar een put gegraven gaat worden Nou hier noemen ze het een weg maar als het het paadje in mn achtertuin was geweest had ik het al slecht gevonden dus was wel heel erg leuk om mee te maken. Lekr staand achter op de pick-up. En in Nederland stop je bij de snackbar. Hier stop je gewoon en pluk je je lunch van de bomen en dat vind ik echt leuk dat dorpje lach echt midden in het niks maar was wel heel mooi om te zien. Vrijdag zijn we gaan vasten (wie had ooit gedacht dat ik een ontbij zou overslaan!!!!!) en jullie weten hoe chagerijnig ik daar van word maar het viel me opzich wel mee we mochten wel water drinken maar alleen savonds eten. Ik heb wel rustig aan gedaan alleen geverft in de middag. Nou zaterdag heb ik het vasten ook volgehouden maar vandaag is het mooi geweest. Nou dat was het wel weer zon beetje, het is echt geweldig. Het is ook heel gezellig om savonds met Dorith (en af en toe bonnie) nog even te kletsen ik heb het wel echt getroffen met de mensen die hier zitten het hadden ook mensen kunnen zijn waarmee ik het niet kan vinden. Nou ik heb schoongenoeg van het typen dus ik stop, iedereen die een reactie heeft geplaatst bedankt vind ik leuk om te lezen. Nou vrienden familie en geliefde ik mis jullie maar ik wil toch niet weg haha

Groetjes jeroen

  • 27 Februari 2011 - 18:09

    Marieke:

    Heerlijk om je uitgebreide verslag te lezen, Jeroen! Ik kan me Ghana zo voor de geest halen door je verhalen. Over 21 nachtjes klets ik graag met jullie mee hoor, haha! Ik tel al af!

    Geef Mabena een dikke knuffel en tot over 3 weken!

    Groetjes Marieke

  • 27 Februari 2011 - 18:17

    HIPS:

    Hoi Jeroen,

    Wij waren al helemaal ingetuned op die zondagavond-sterke-verhalen-uit-de-bush mail, kwam er afgelopen week helemaal niks.... Het was dat we vakantie hadden, zodat de afgelopen week toch nog een beetje leuk was. Komende week is voor ons weer de ijzeren regelmaat, we hopen dat dat ook weer voor jouw mails geldt! ;-)
    Trouwens, de foto's zijn ook mooi, kunnen we daar nog meer van krijgen?

    Hier gaat alles goed, PIeter stuurt je nog wel een mail.

    Groetn, HIPS

  • 27 Februari 2011 - 18:46

    Trees:

    Jeroen, het is weer geweldig om te lezen,pak jezelf vooral in de lurven om te blijven schrijven, daar doe je veel mensen een plezier mee.
    Volgens mij gaat er geen dag voorbij dat er niets gebeurt,tof.
    Heb het goed, hartelijke groet, Trees.

  • 27 Februari 2011 - 19:48

    Opa En Oma:

    Jeroen,
    we zijn blij, weer wat van je te horen. leuke verhalen! Hopen dat het je zo goed blijft bevallen. Noortje en Chris zijn naar de sneeuw vertrokken, Janneke begint morgen weer aan een nieuwe stage.
    Tot de volgende keer, groetjes, O&O

  • 28 Februari 2011 - 09:50

    Elisa:

    Super om alle verhalen te lezen en zo op de hoogte te blijven. Ik heb inmiddels ook weer een ticket geboekt voor in de zomer. Geniet maar heel erg en doe alle kinderen de groetjes!

  • 28 Februari 2011 - 15:41

    Arjen:

    Leve Jeroen,
    Toen je door de telefoon zei dat je "vogels was wezen kijken" stond ik al even met m'n oren te klapperen, maar nu snap ik 't: vogels vangen en eten. Kijk, nou herken ik je toch weer wat beter ... Wat geweldig dat je zo'n jongetje mee neemt om z'n voet te verzorgen en echt het verschil kunt maken. Terecht dat dat je een goed gevoel geeft, super ! Jeroen, geniet er van en tot over een maandje ! Arjen.

  • 28 Februari 2011 - 17:13

    Tjerk:

    Ha Poennie!

    Ik mis je man..
    Heb zelfs afgelopen week een cadeautje in m'n eentje moeten maken :P
    Gelukkig vermaak je je daar dus dat maakt het wel een beetje goed ;)
    Probeer eens uittevogelen of je kan skypen (bellen via internet).

    Spreek je snel weer maat!


  • 28 Februari 2011 - 20:45

    Gerard:

    Beste Jeroen,

    Ik heb veel over je gehoord. Ik ben de echtgenoot van Marja en ben zelf 2x in Ghana, Hanukkah geweest. Dus ik weet wat je allemaal meemaakt; al die avonturen en ervaringen.
    Toch moet mij iets van het hart: De afgelopen keren hebben wij de kinderen geleerd om de natuur te respecteren. Ik ben zelfs een aantal keren met de kinderen 's ochtends-vroeg de bush ingeweest om naar vogels te KIJKEN. En wat hebben zij hiervan genoten!!!!
    Ik begrijp niet dat jij de bush ingaat om vogels te vangen en op te eten?
    En ik ben dan ook blij dat 2 zieke kinderen het hebben 'verhinderd'.

    met groet en nog veel plezier in Hanukkah.

    Gerard Boeters

  • 02 Maart 2011 - 13:59

    Annemarie:

    Hoi Jeroen,

    Ik geniet van je verhalen. Ben zelf afgelopen zomer geweest en heb genoten van de kinderen en van het land.

    Geniet er maar van.

    groetjes Annemarie


  • 04 Maart 2011 - 13:56

    Lindsay:

    Hey jeroen :)

    echt leuk om je verhalen te lezen!
    fijn dat je het naar je zin hebt!

    nog heeel veel plezier en succes..
    geniet nog van de tijd die je hebt.

    x linds

  • 06 Maart 2011 - 17:58

    Oma:

    lieve jeroen
    fijn dat je zo geniet.
    en jij maar lekker in de zon zitten,terwijl je oma dik aangekleed vanmiddag 25 km heeft gefietst met een temperatuur van 6 gr!!!!
    maar laat ik niet mopperen.
    a.s.zaterdag ga ik een weekje naar anja in spanje ,dus ook zon!!!!
    nog heel fijne dagen
    een dikke zoen van oma

  • 13 Maart 2011 - 12:50

    Esmée:

    Oooh kan niet meer wachten tot je thuis komt!

  • 17 Maart 2011 - 16:03

    Noor:

    Hey Jeroen!

    De tijd zal wel veel te snel voor je gaan. Geniet nog even lekker daar!
    Ik vind het leuk om je verhalen te lezen en de foto's te bekijken :-)

    xxx Noor

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Accra

jeroen

Actief sinds 09 Nov. 2010
Verslag gelezen: 121
Totaal aantal bezoekers 31269

Voorgaande reizen:

03 Februari 2015 - 10 Juli 2015

Een half jaar Indonesie!

07 Januari 2011 - 11 April 2011

Ghana

Landen bezocht: