alweer 4 weekjes weg - Reisverslag uit Accra, Ghana van jeroen biere - WaarBenJij.nu alweer 4 weekjes weg - Reisverslag uit Accra, Ghana van jeroen biere - WaarBenJij.nu

alweer 4 weekjes weg

Door: jeroenbiere

Blijf op de hoogte en volg jeroen

06 Februari 2011 | Ghana, Accra

Alweer 4 weekjes weg.

Niet te geloven dat het alweer 4 weken geleden is dat ik op schiphol afscheid van iedereen nam. De tijd gaat hier zoooo snel. Al gebeurt er iedere dag zoveel dat je avonds al niet meer kan herinneren wat er ochtends gebeurde. En vorige week een eeuw geleden lijkt gaat de tijd echt snel, het is dat pap mam en Joost me komen ophalen anders was ik hier zo nog een maand gebleven. Het is niet uit te leggen hoe zon ander land is dus ik zou zeggen probeer het eens. Maar goed ik zal zo goed mogelijk de afgelopen week beschrijven. Maandag waren de dames en bonnie naar mole nationaal park. Ik ga daar met mn ouders &Joost en waarscheinlijk ook met dorith nog heen. Dus was ik alleen met fenne op hanukka. Best gezellig, ik ben maandag voor het eerst ziek geweest (denk zonnesteek) ik werd duizelig en hoofdpijn. Ook kon ik niet meer lezen alles wat mn ogen zagen verwerkte mn hersenen niet en dat gold ook voor mn engels er kwamen alleen halve zinnen uit, maf.. maar goed wat gedronken en even gaan liggen en savonds was het weg. In de avond was voor de zoveelste keer de stroom uitgevallen. Wel vervelend maar overal kaarsjes neerzetten had ook wel iets, (en in Nederland maar klagen als dat eens per jaar gebeurt). Dinsdag zijn we van 8:30 tot 1 uur in het ziekenhuis geweest. Voor kwame (die loopt moeilijk) en Simon (kijkt scheel). Nou ala Ghana hebben we uren gewacht op de docter want die had midden op de dag besloten toch maar even te gaan slapen. Om vervolgens 5 minuten naar binnen te gaan en kwame 2 meter te laten lopen, toen was de conclusie dat het niet aan zijn botten lag maar iets in zijn hoofd dus daar kon hij niks mee. Simon gold het zelfde voor die kreeg medicijnen voor schele ogen nou daar heb ik nog nooit van gehoord, maar goed dat weet ik natuurlijk ook niet. Toen we weer terug op hanukka daar stonden 6 statige mensen in pak en mantelpakjes. Die kwamen een nieuw kindje brengen, ik wist er niks van maar volgens mij wist rafael het al. Een gehandicapt meisje de kan een been en een arm niet gebruiken, ze is ook doof. Echt zielig maar goed alleen ik en fenne waren er dus wij hebben een naam bedacht! Wel heel speciaal om te doen, we hebben haar Annabel genoemd. Dus sorry Esmee ik heb nu een kind met fenne haha!! Maar goed ze had geen kleren en geen bedje dus nieuwe kleertjes gepakt en een bedje gemaakt die ooit kapot was gegaan. Savonds hebben we een nieuwe kok gekregen ze werkte eerder voor Mozes en mariette ze kan lekr koken. En savonds heb ik de bazis van de salse geleerd echt een drama maar wel heel leuk. De stapjes kan ik maar een plank blijft flecsiebeler. Toen dacht ik de volgende dag even lang te blijven liggen maar helaas, om 5 uur stonden de mamma’s voor mn deur dat ik moest komen bleek edmond een probleem te hebben het laatste stukje van zijn endeldarm kwam naar buiten. (lijkt op een aambei) echt heel sneu hij is pas 5 ofzo.het was echt zo groot als een pingpongbal en vuurrood. Dus met mn slaperige hoofd naar het ziekenhuis met hem mee, maar hij was niet verzekerd dus in het ziekenhuis was hij desmond (een ander kind hier) om die verzekering te gebruiken. Het arme jochie moest nog 2 uur in het ziekenhuis wachten voor hij geholpen werd. De docter keek ernaar en zei dat het terug geduwd moest worden ik moet er niet aan denken dat ze dat bij mij doen! Maar goed alles gedesinfecteerd (op zn ghanees) ofterweil met een betadine doekje een haal eroverheen en toen duwen. Nou ik heb een kindje nog niet vaak zo hard horen schreeuwen. Nou toen heel zielig op zn bedje liggen. Nou toen was in ongeveer 2 uur al weer op hanukka na de lunch vonden dat we wel even rust hadden verdiend en zijn we bij het Eusbet aan het zwembad gaan liggen heerlijk zonnen en zwemmen toen we terug kwamen waren de dames terug van hun reisje ze hadden het leuk gehad alleen de reis schijnt verschrikelijk te zijn maar goed daar zal ik vanzelf achter komen haha. Donderdag zijn fenne en ik de eerste dingen samen zoeken voor de spelletjes die we zaterdag hebben gedaan de teams verdeeld we hadden 4 teams van 5 kinderen en in iedere team zaten evenveel oudere als jongere kinderen. We hadden 7 spellen: zaklopen, balklopen, ringwerpen, spijkerpoepen, bliklopen, skilopen en limbodansen. Toen brak het rotmoment aan, mn kamer opruimen……… nou iedereen die me een beetje kent weet dat dat echt een drama is. Echt 4 uur bezig geweest op alle troep uit te zoeken en in de kast te donderen. Maar goed het ziet er nu wel echt netjes uit ook de indeling aangepast zodat het ook iets gezelliger is. Daarna zelfs (nee mam niet op iedeen komen) geveegd en gedweild. Echt een wonder maar het is gelukt. Nou dorith komt woensdag echt gezellig ik had haar nog even gebeld en ze weet het natuurlijk pas dus die moest nog ziek veel regelen. En nog even wat aan doorgegeven om mee te nemen. Vooral veeeeel snoep want dat mis ik hier wel. Vrijdag echt te vroeg op rond 6 uur al toen mn was gedaan, toen ik bij de kinderen kwam zag ik dat edmonds uhm ‘’binnenkant’’ er weer uithing. Marga is zuster geweest dus die wist hoe ze het terug moest duwen. Maar het was wel een grote volgens haar dus moesten we toch naar het ziekenhuis. Nou ik was al 2 keer geweest dus daar had ik geen zin meer in. Toen ben ik met fenne spullen gaan zoeken voor de spellendag op de markt. Echt geweldig hoe dicht die kraampjes op elkaar staan. Niet uit te leggen hoe chaotisch dat is dus dat ga ik ook niet proberen. Was wel heel gezellig. Echt maf er lopen gewoon mannen met halve koeien langs die ze vast houden aan de staart. Nou er staan werkende old time motoren te koop voor 300 cedi das 150 euro, dus als ik er nou 10 van koop en n Nederland verkoop. Haha nee lijkt mee geen goed plan. Later op de middag mee kinderen van school halen nou op een gegeven moment zaten we denk ik met minstens 15 man op 1 pick-up en dat is niet eens maximaal. Het is wel heel leukwe kwamen op de school van een groot deel van de kinderen op zitten en die nodigde ons uit om een keer een rondleiding te volgen. Dus dat gaan we nog een keer doen. In de avond brak de kraan van de grote watertank af waardoor al het water er uit spoot. Nou daar zal wel minstens 1000 liter water in zitten dus das sonde maar niemand wist hoe we hem moesten maken dus ik zoeken. En kwam terug met een bezem, iedereen verklaarde me voor gek. Maar raad maar natuurlijk werkte het wel!!! De foto staat er bij. Nou gister was de spellendag aangebroken. Na de laatste voorbereidingen konden we beginnen eerst balklopen. Daar bleek al dat de ouderen kinderen echt ziekelijk fanatiek waren dus natuurlijk boos als ze verloren. Maar over het algemeen heel leuk. We hadden het ook zo gedaan dat het verliezende team alsnog punten kreeg alleen minder dan het winnende team zodat niemand zonder punten zat en iedereen kreeg een klein prijsje. Daarna zijn we gaan ringwerpen, zaklopen toen spijkerpoepen dat duurde wel heel lang dus we hebben het bliklopen overgeslagen en zijn alleen nog gaan skilopen dat was echt heel grappig ze waren er natuurlijk heel slecht in maar wel echt leuk om te zien. Nou uiteindelijk waren de punten nog redelijk verdeeld 14-15-16-17 punten dus spannend. Nou toen we de prijsjes uitdeelde was echt drama. We hadden het niet te groot gedaan zodat ze niet verwent werden gewoon leuke kleine dingetjes: oorbelletjes postertjes potlootjes met haarelastiekjes of glowstickjes. We zaten als te denken of die oorbelletjes niet te groot werden nou toen we die aan afias team gaven vroeg ze heel verbaast “is that all?’’ echt belachelijk. En dat gold voor nog een paar maar goed ga ik verder niet meer over nadenken. Savonds even rustig gehad en vandaag gaan we lekr naar het Eusbet in de zon liggen
Tot volgende week Esmee niet verdrietig zijn ik kom terug schatje(L)
Iedereen ik mis jullie, maar niet te veel.

  • 06 Februari 2011 - 17:49

    Marieke:

    Wauw, creatieveling, een watertank met een bezem maken, hoe kom je erop? Ik lees zowiezo al bij de MNM's op de site, dat je erg handig bent. Doe je goed! :D

    Nog 6 weekjes, dan kom ik al je handige uitspattingen bewonderen. Kan nauwelijks wachten! Doe je Mabena een knuffel van me?

    Geniet van Hanukkah (maar daar heb je zo te lezen geen problemen mee) en tot gauw!

    Groetjes Marieke

  • 06 Februari 2011 - 19:10

    Esmée:

    Leuk je verhalen weer te lezen schatje :) En goed dat je een baby hebt met Fenne hoor, kan je alvast oefenen op luiers verschonen dan hoef ik dat later lekker niet te doen ghehe. Oh en als je terug bent gaan we salsa dansen want ik heb het ook geleerd bij zumba dus dat komt mooit uit!

    Hele dikke kus!

  • 06 Februari 2011 - 20:20

    Arjen:

    Ha Jeroen,
    Dat belooft wat als je terugbent. Opgeruimde kamer, creatieve oplossingen voor de huiselijke ongemakken, ... En wat een prachtige foto met je grote kleine vriend op je schouder ! Verheug me erop om je in Ghana weer te zien. We sturen zo af en toe wat nieuws van het thuisfront naar je hotmail. Geen idee of je de gelegenheid hebt om daar naar te kijken; anders zie je ze wel bij thuiskomst ! Liefs, Arjen.

  • 06 Februari 2011 - 22:22

    Anouk:

    Aaah jeroennie wat een leuke verhalen! En dat kindje met die pet is echt suuuper schattig, die mag je wel meenemen (a) haha, veel plezier nog en een dikke kus xx

  • 07 Februari 2011 - 09:27

    Noortje:

    Geweldig die bezem :-)
    En het is misschien wel een idee om een stageplaats voor janneke te regelen voor al die darmproblemen daar haha!
    Groetjes Noor

  • 07 Februari 2011 - 10:39

    Hermien:

    Hallo Jeroen, te lezen uit je verslagen vermaak je je daar prima. Leuk hoor al die verschillende activiteiten die jullie met de kinderen doen. Je moeder zal wel erg blij zijn met zo'n nette zoon als je weer thuis bent of werkt dat alleen maar bij mooi weer. Nou dat hebben Oma en ik ook gehad, alleen een beetje kort, drie dagen,. Misschien halen we het nog wel eens in. Jeroen nog veel plezier daar, we genieten van je leuke verslagen.Hermien

  • 07 Februari 2011 - 21:33

    Dorith:

    jeeeeej en overmorgen zit ik er ook!:D

  • 11 Februari 2011 - 12:40

    Iris :

    heey jeroen,

    wat leuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt:)
    nooit gedacht dat je zo handig was;)
    vind de fotos ook leuk krijgen we hier in dit koude landje (8 graden vandaag)
    ook een beetje een indruk over hoe t er daar uitziet;)

    ben benieuwd naar je volgende verslag;)

    heel veel plezier daar nog en geniet ervan;)

    liefs je oude NLT- buddy;)

  • 11 Februari 2011 - 17:16

    Ingrid:

    Ha die Jeroen, wat een heerlijk uitgebreide verslagen. Ik weet eerlijk gezegd niet wat ik zie.
    vanavond gaan we met Anja en oma uit eten om te vieren dat ik ja heb gezegd tegen de nieuwe baan! Per 1 mei ga ik beginnen. Wel even slikken dat het veel meer uren zijn maar wel heel leuk om niet meer alleen les te geven. We zullen vanavond op je proosten.

  • 11 Februari 2011 - 17:32

    Oma:

    lievejeroen
    hier zit een oma met heimwee naar
    de zon.Na drie dagen 26 gr.kwam ik thuis ,koud,nat,grijs en grauw.
    iedereen was ongerust,maar hermien en ik zaten niets vermoedend aan het strand te zonnen en te snorkelen.en dan ligt er een briefje in je kamer: over drie uur komt de bus voor de terugreis.dat was wel even schrikken

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Accra

jeroen

Actief sinds 09 Nov. 2010
Verslag gelezen: 414
Totaal aantal bezoekers 31271

Voorgaande reizen:

03 Februari 2015 - 10 Juli 2015

Een half jaar Indonesie!

07 Januari 2011 - 11 April 2011

Ghana

Landen bezocht: