en dan zit het er bijna weer op.. - Reisverslag uit Accra, Ghana van jeroen biere - WaarBenJij.nu en dan zit het er bijna weer op.. - Reisverslag uit Accra, Ghana van jeroen biere - WaarBenJij.nu

en dan zit het er bijna weer op..

Door: jeroenbiere

Blijf op de hoogte en volg jeroen

29 Maart 2011 | Ghana, Accra

Heey mensen

Sorry dat ik onderhand zon 3 weken geen verhaal meer geplaatst heb maar ik heb simpelweg geen tijd gehad. Dus een hele korte samenvatting, voor wie meer wil weten bel maar 00233242941090. op independence day hebben we een geit geslacht en geholpen om alle botten door te slaan en vlees te snijden. Ik had de ballen appart gehouden om op de borden van Fenne en Dorith maar helaas vertikte ze het om ze op te eten. Toen hebben we een kerk gebouwd (9houten palen met dwarsbalken en gras als dak). We zijn ook naar een ander weeshuis geweest richting kumassi. Die toch een stuk minder voorzieningen had. Daar zat ook een nederlanse vrijwilligster (Jorien). Zoals de meeste wel weten heb ik 11 dagen met Dorith gereisd en echt een geweldige tijd gehad heel gezellig met Dorith ook. Maar ik ben te lui om het zelf te vertellen dus hier hebben jullie een letterlijke kopie van Dorith’s site haha

‘’ Vorige week ben ik terug gekomen van een weekje reizen, wat een leuke ervaring.Op woensdag ochtend zijn we weggegaan, opweg naar Kumasi met de bus. We hadden vaag een plan gemaakt, wanneer en wat we allemaal wilde doen, maar plannen maken in Ghana is er lastig dus we hadden meer zoiets van we zien wel waar we uitkomen elke dag. De eerste dag ging verbazingwekkend snel en goed, we waren in 1 dag op de bestemming waar we wilde zijn. In Ho. Dat is ergens in het oosten van Ghana, bij het Volta meer. We hebben de hele dag in bussen en trotros gezeten, maar het reizen is hier echt leuk. (als je 2 uur in de auto zit in Nederland heb je het wel gezien, maar als je hier 8 uur in de bus zit is het echt een pleziertje. Continue gebeurd er wat om je heen, en is er veel te zien. Af en toe maak je een stop en dan kan je uit de bus hangen om wat te kopen of komen en vrouwen de bus in met vanalles op hun hoofd. Was een leuk reis dagje dus, en gezellig met Jeroen natuurlijk. Eenmaal aangekomen in Ho, gingen we met de trotros naar Tafi Atome monkey sanctuary. We kwamen daar rond etenstijd aan, het guesthouse zat vol dus gingen we in een homestay slapen. Dat was bij een super schattige oude blinde lieve man. We werden hartelijk ontvangen en hadden een prima kamertje. Douchen moest wel met een emmer water, maar dat is niet eens zo vervelend!
In diezelfde homestay zat ook nog een engels meisje, waar we die avond nog wat mee gedronken hebben. Heel gezellig, ook onze gids Emmanuel(kwaku) kwam erbij zitten (waar we de volgende ochtend apen mee gingen kijken)
Volgende ochtend dus om 5 uur opgestaan om de apen bananen te voeren. Wat was dat leuk! En heel speciaal, ze sprongen op je arm, schilde de banaan perfect en aten hem op.
Het was zo gezellig met engelse meisje en gids, dat we hadden besloten om met zn 4en de andere 2 dingen te doen daar in de buurt die we wilde doen. We zijn eerst naar de hoogste berg van Ghana gereden. Die is +- 900 meter(niet heel hoog dus) Het scheen dat je vandaar een heel mooi uitzicht hebt. Wij dachten we zullen wel met de auto de berg oprijden, maar nee we stopten voor de berg en hebben alles gelopen. Wat een hel, het was super zwaar en stijl, maar wel bovengekomen! en inderdaad, super mooi uitzicht over Ghana:) Toen vertelde de gids op de terug weg dat we 1 van de snelste waren, dus kregen we avond een ‘certificaat’ haha..
Na de zware bergwandeling, gingen naar de waterval. Deze waterval is de grootste in heel westafrika, ik keek er erg naar uit, want je kon er ook in zwemmen. En na zo een wandeling in de 40 graden in de brandende zon, wil je er eigenlijk zo snel mogelijk zijn.

In de middag gingen we met de motor (alles gaat hier per motor, onwijs leuk) naar de waterval. We waren met Jeroen, engels meisje, onze gids emauel en een gids van de waterval. Eerst 45 minuten lopen door de bush bush, mooie wandeling door mooie natuur, en heel veel vlinders! We kwamen steeds dichterbij, de beekjes naast ons gingen steeds harder stromen. Uiteindelijk kwamen aan bij de waterval, zo mooi. Onwijs groot, en helder water. Lekker gaan zwemmen in koude water even afkoelen. Na 10 minuten kwam ik er alleen wel achter dat op de rots achter de waterval, allemaal vleermuizen zaten. Helemaal vol met zwarte bolletjes. Toen die gingen vliegen schrok ik toch wel even, haha..
Wel echt genieten in dit mooie weer onder een koude waterval:)

Na deze mooie en drukke dag zijn we teruggegaan naar TafiAtome , het plan was om maar 1 nachtje te blijven in dat dorpje, maar de homestay beviel ons zo goed en het was zo gezellig dat we nog een nachtje zijn gebleven.

De volgende dag (vrijdag) zijn we doorgereist naar Ho – Akatsi – Xavi. Dat ligt bij de riviertjes die uit het volta meer komen. We wilde daar graag een kanotocht maken over de rivier die door de bush bush loopt. We kwamen aan in het dorpje, xavi. Hier waren überhaupt geen homestays of guesthouses (in Ghana kan je nergens van uitgaan, reserveren kennen ze ook niet:P)
Na een uur wachten op mensen uit t dorp, mochten we in het huis bij iemand slapen voor een nachtje. Ons bed stond in de schuur, waar ook nog een motor naast stond. Haha.
We werden mee genomen in het dorpje door een nurse, die daar 3 maanden werkt om het dorp te helpen. (ook soort van vrijwilligerswerk) Hij liet ons alles zien in t dorp, de kerk, moskee, scholen en typische dingen zoals dansende vrouwen die aan t bidden waren. Hij nam ons ook mee naar de chief van t dorp. Heel speciaal om zo een man te ontmoeten, hij was alleen niet zo aardig.. daarna heeft die nurse zn medical post laten zien aan ons. Er waren heel weinig midische spullen aanwezig, zelfs als iemand malaria had opgelopen moesten ze nog naar t ziekenhuis, ook waren er niet eens plijsters aanwezig. Toen hebben jeroen en ik hem mee genomen naar de apotheek en mocht hij van ons alle belangrijke medische spullen kopen zodat t dorpje er weer even mee verder kan.
Savonds heeft die jongen in zn eigen kamertje voor ons gekookt. Heel schattig, want hij heeft natuurlijk niet veel geld, maar ze zorgen wel dat ze genoeg eten voor je hebben.
De volgende ochtend zijn we in Xavi gaan kanoen. De gids kwam ons ophalen en de nurse ging ook mee. Was heel mooi om door over de rivier te varen. Soms was het een beetje eng, omdat de kano nog best primitief was en dus lek was. We moesten steeds even stoppen om het water te losen, anders gingen we zinken:P

Na leuke kano tocht zijn we weer op de motor gestapt naar akatsi. In akatsi zijn we doorgereist naar Battor. Iets zuidelijker. In battor hadden we een heel luxe guesthouse (vergeleken met alle slaapplekken van daarvoor) we konden weer normaal douchen/doortrekken enz:P)
1 dag rust gehad hier aan t meer, even relaxen na paar drukke dagen. Dorpje even doorgelopen , toen kwamen we een man tegen die ons een rondleiding ging geven. Door hem hebben we nog een leuk boottochtje gemaakt over de rivier naar een klein dorpje aan de andere kant. Vooral daar werden we erg aangekeken als ‘obruni’s haha.. dat betekent Blanke in Twi. Als kindjes nog nooit een blanke hebben gezien, gaan ze helemaal schreeuwen springgen alsof ze een lot van de loterij hebben gewonnen haha zo schattig. Ook wel eens meegemaakt dat ze gaan huilen..

Volgende dag, maandag zijn we naar een ziekenhuis in battor gegaan. Normaal gesproken zitten daar altijd een Nederlandse chirurg om de ghaneze chirurgen te ondersteunen. Alleen die dag was er helaas geen Nederlandse chirurg. Wel een hele aardige ghaneze chirurg die ons meenam naar de operatiekamers. We hebben 4 operaties gezien, ik vond t heel interessant allemaal:) voor jeroen was t zn eerste keer, voor hem even wennen maar vond t ook wel interessant. Omdat ik in Nederland ook wel operaties heb gezien ga je snel vergelijken. Alles lijkt best wel steriel in zo een operatie kamer, maar als je dan kijkt dat de deur van de operatiekamer direct in contact staat met de buitenlucht is t toch allemaal wat minder hygienisch dan in Nederland.. daarna kregen we een rondleiding in t ziekenhuis heel interessant, ook wel beetje zielig soms, omdat je droevige verhalen hoort, en omdat je weet dat alle mensen die daar zitten te wachten in t ziekenhuis echt erg ziek zijn, en meestal geen geld hebben om zo een behandeling te betalen dat ze moeten wachten tot ze wel geld hebben, dan worden ze pas geholpen.

Maandag middag zijn we doorgereisd naar Shai Hills. Dat is een heel groot natuurgebied in het zuiden van Ghana waar je heel veel dieren kunt vinden. Eerst zijn we naar ons guesthouse gegaan daar een nachtje geslapen. Daar kwamen we andere backpackers tegen, 3 mensen uit australie leuk om te ontmoeten in Ghana. (Ghana schijnt echt een heel populair backpack land/vrijwilligersland te zijn, reden is geloof ik omdat er hel veel te zien te zien is en omdat t Engelstalig is)

Volgende dag dus naar natuurpark gegaan, eerste wat we tegen kwamen waren stuk of 8 bavianen op de weg. Zo vet. Zijn best dichtbij gekomen, je kon ze bijna aaien. Achteraf was t nog best gevaarlijk:P

Met een gids zijn we t park in gegaan, mooie verhalen gehoord over t verleden en onwijs mooi als je om je heen kijkt. Echt zo een plaatje uit de boeken. Boven op een heuvel zijn we naar een grot gegaan. Onderweg langs krokodillen gelopen (niet gezien) en pitons. Op de terugweg van de grot kwamen we een Bushback tegen, een antilope.

Na leuke wandeltocht teruggegaan naar het dorpje(Doryum), nog even op straat wat gegeten. Dat is ook wel leuk hier, je loopt op straat en komt allemaal kraampjes tegen waar je wat kan eten. we liepen langs een kraampjes waar ze eitjes voor je klaarmaken op een lekker broodje met chocolademelk. Het was zo een schattig vrouwtje die dat deed, ze zette 2 krukjes neer in der huisje en daar mochten we dat dan op eten (bloedheet natuurlijk) maar heel leuk, zulke kleine dingetjes die hier eigenlijk heel gewoon zijn maar niet zo gewoon voor ons:)

Dinsdag middag doorgereisd naar Accra – Capecoast – Kosa Beach . dit is de kust van Ghana. We kwamen savonds aan, deze reis ging iets minder snel. Trotros hadden pech en we stonden in de file bij Accra, maar toch was het weer een leuk reisje:)

Woensdag hebben we heerlijk hele dag op strand gelegen. Zoooooooo mooi strand hier/ wit strand, palmbomen, zon, coctail erbij en relaxen :) Ons huisje stond op t strand, 20 meter lopen en je stond in de zee. Heerlijk!

Volgende dag hebben we alles bezocht wat ons aangeraden werd. We zijn eerst naar mockeyforest gegaan. Dit is een soort van dierenpark/zoo. Een nederlands stel heeft dit opgericht en zijn de eigenaren. Daarom was het ook erg leuk om daar te zijn en alle verhalen te horen. Hier gingen we heen met een amerikaans meisje die we hadden ontmoet in kosa beacht. Was heel gezellig ochtendje. Daarna zijn jeroen en ik doorgegaan naar t elminaford.
We kregen een rondleiding, en deden dit met een stel uit nigeria. Hier hebben we zo mee gelachen, was echt leuk maar wel apart, want al die verhalen over de slaven enz zijn wel droevig en zielig. Terwijl het kasteel heel mooi was en je een heel mooi uitzicht had over de zee en de stad als je erop stond.

Vrijdag maar voor gekozen om nog een dag op t strand te liggen, het was zo mooi, daar kon je gewoon niet weg na 2 dagen.
Wat ook leuk was op het strand, dat je lag onder een aantal palmbomen en ondertussen kwamen er allemaal jongens op t strand die cocosnoten voor je gingen plukken. Zo een boom is denk ik 10 meter hoog, daar gingen ze dan in klimmen (heel soepeltjes) en gooiden ze zo stuk of 8 cocosnoten naar beneden. die gingen ze dan opensnijden voor de met een mes en kon je hem lekker opdrinken op t strand:) als je m op had gedronken gingen ze hem verder snijden zodat je m ook nog kon opeten. Zo lekker!
We hebben ook nog een paar keer gevolleybald op t strand met allemaal ghanezen, een beetje warm onder de voeten t zand, maar daar wen je wel aan:P

Zaterdag zijn we weer teruggegaan naar Hannukah. Hele dag in de bus gezeten, savonds kwamen we aan. Leuk om kindjes weer te zien!:) om eerlijk te zijn had ik ze nu al een beetje gemist, ze zijn allemaal zoooo lief :) ‘’

Ik weet het echt erg dat ik het niet zelf vertel maar ja…
Toen we terug kwamen hebben we eerst maar eens een beetje rustig aan gedaan. En de volgende dag kwamen Marieke en Kirsten. Niets vermoedend verwelkomen we ze, ze zijn echt heel aardig. Komt plotseling Mariette het terein oplopen. Echt een geweldige verassing ik dacht echt dat ik haar hier niet meer zou zien. Zelfs Mozes wist er niks van dus heel knap gedaan. De rest van de week heb ik veel gerepareert.
Heb ik een contactlens in mn oog gestopt (en vervolgens kwijtgeraakt)-lens
We hebben de container uitgzocht en lijstjes gemaakt met wat er in zit
Fenne had vlechtjes die hebben we er uitgehaald wat echt een klere werk was we hebben 5 uur et zn 5e over gedaan.
Vanochtend had de hond van het weeshuis puppy’s gekregen maar de moeder had ze in een heel benauwd hol gestopt vandoor er al 4 van de 6 dood waren maar we hebben de laatste 2 er met veel moeite uitgekregen en die leven nog
Verder hebben we gister nog even gezwommen bij het eusbet was wel heerlijk fris
Sinds de reis met Dorith heb ik echt een verslaving voor fanijs echt heerlijk in vanille en aardbij. Ze zijn echt gewoon te lekr
Samen met Dorith hadden we het voetbalteam van sunyani zo ver gekregen dat ze met de kids wouden voetballen. De jongens waren echt niet meer te houden toen ze ze zagen en de voetballers waren ook echt heel enthousiast. En speelde heel leuk.
Nou zelfs al hield ik het zo kort mogelijk toch is het veel te lang geworden ik hoop dat jullie nog wakr zijn.
Heel veel liefs en tot over 2 weken
kus

• 29 Maart 2011 - 16:18

Anouk:

Tot over 2 weken jeroenniee !
    en geniet van je laatste weekjes!
    x

• 29 Maart 2011 - 19:17

Marja:

Jeetje Jeroen leuke weken gehad hoor en veel meegemaakt. Wat gaat je tijd snel nog maar twe weken. Geniet er nog lekker van en doen ze vooral de groeten in het bijzonder afIa en leticia. Groet Marja boeters

• 29 Maart 2011 - 19:33

Noor:

Haha dat van die geit zal je vader leuk vinden ;-)

• 29 Maart 2011 - 19:42

Lotte:

Haa jeroen, leuk verhaaltje weer. even wat leuks om te lezen tussen al die kutexamens door. wel welkomthuis feestje als je er weer bent neem ik aan he? xx

• 29 Maart 2011 - 21:37

Anja:

Volgens mij raak je straks thuis niet uitverteld over alles wat je hebt gezien en meegemaakt! Heel veel plezier volgende week met z'n viertjes en tot over twee weken! Leuk dat Joost en ik je afgelopen weekend via skype hebben gesproken.
    liefs,
    Anja

• 30 Maart 2011 - 09:04

Seth:

zozo jij maakt tenminste nog is wat mee in tegendeel met ons haha.
    veel plezier nog en ik zie je over 2 weken!
    x

• 07 April 2011 - 17:24

Lisanne:

Toe maar Jeroen, dat is nog is een avontuurlijke vakantie! Lijkt me erg mooi om mee te maken. Ik kom je vast snel weer een keertje tegen in Westervoort! xxxx ( je ex-collega!)