Obruni Obruni - Reisverslag uit Accra, Ghana van jeroen biere - WaarBenJij.nu Obruni Obruni - Reisverslag uit Accra, Ghana van jeroen biere - WaarBenJij.nu

Obruni Obruni

Door: jeroenbiere

Blijf op de hoogte en volg jeroen

09 Januari 2011 | Ghana, Accra

Heey Mensen
Eindelijk is het grote avotuur begonnen!!!
Vrijdag ben ik om 2 uur vertrokken van schiphol.
Afscheid nemen is natuurlijk rot maar ik had er heel veel zin in.
Eenmaal door de douane de vlucht was heerlijk we hebben goed eten gehad (heel belangerijk).
Eenmaal n Accra is alles anders de geur de hitte is ech heerlijk zelfs in een kort broek en hempje heb je het warm
Vanaf het vliegveld worden we opgehaald met een taxi de chauffeur (Cobi) laat ons eerst een deel van accra zien echt total anders verkeers regels bestaan niet je krijgt voorang door te toeteren en een geit op de straat is niet raar.
Verassend worden we niet aan gereden.
Cobi verteld ons over de ghanese cultuur en over zijn Familie in Kumassi (in het westen).
Om geld te verdienen heeft hij hier een kamer en ziet zijn ouders maar af en toe hij rijd ons naar een hotel, daar begint de ellende haha. We zouden naar Gillbt guesthouse gaan maar helaas dit is Rya Manor….
We stoppen naast een grote pick-up van de gouverment of north korea haha dit is niet goed dachten we.eenmaal binnen blijkt het toch allemaal hier geregeld te zijn en iemand van devriesreizenstaat binnen (verbazend want devries reizen is failiet….)
Dan belt marjo die heeft namelijk een telefoontje ehad dat we niet zijn aangekomen op het vliegveld.
Wat blijkt we zijn dubbel geboekt een keer door Morjo en Mariette EN een keer door devries reizen die het hebben door geboekt naar een ghanees bedrijf. Achteraf blijkt het alleen maar beter ik heb het geld van devries reizenterug en dat van Marjo hoef ik niet meer te betalen, Gratis binnenlandse vlucht en overnachting!!!!!!!
Na deze onverwachte meevallergaan we de volgende ochtend op pad nu pas besef ik dat ik echt ik Afrika ben bensen hebben letterlijk niks, De supermarket word op het hoofd van een vrouw de stad rond gewandeld. Als we vragen naar ons ontbijt is de vraag wat hoe bedoel je ontbijt…
Na doorvragen krijgen we toch een maaltijd. De taxi zou er half 8 zijn nou om half 8 zaten we net te ontbijten in de ochtend zon om 8 uur komt de taxi opdagen (tijdbezef bestaat niet)
Onze binnenlandse is ik een mini propeller vliegtuigje beetje krap maar wel leuk om meet e maken.
Als we veilig in Sunyani aankomen staan Arjan Manon en Dorien ons al op te wachten achter op de pickup rijden we naar het weeshuis. Iedereen zwaait kindjes schreeuwen OBRUNI OBRUNI (blanke blanke) Dus wij reopen terug OBIBINI OBIBINI (zwarte zwarte) Het weer is hier heerlijk meer dan 30 graden maar doordat de lucht niet voxchtig is is het wel uit te houden. Eenmaal aangekomen word ik overspoeld met kindjes ze klimmen op je knuffelen en de ouderte meisjes zijn wat verlegen. Onze kamer is best groot 2persbed en eigen douche (al is water laatstaan warm water erg schaars).we gaan even ghanese simkaarten halen we moeten ons inschrijven dat gebeurt door een paar vage woordjes in een schrikftje haha
Suniani is echt te gek Kippen lopen overal en en a-merken drogmetika worden verkocht in de meest achterliggende schuurtjes plasma tv’s voor 30 euro (jammer geen plek in koffer)
En iedereen lacht naar je en zwaait.
Als we terug gaan krijgen we slecht nieuws voor het eerst in de geschiedenis van het weeshuis hanukka is een kindje overleden…
Het waterhoofd kan niet behandeld worden en dus is het afgelopen de kinderen huilen 10 minuten dan gaanze gewoon verder met wat ze deden de mentaliteit is total anders mensen zien dit te vaak denk ik maandag word hij begraven We worden meteen met onze neus op de feite gedrukt….
De sfeer is raar voor ons maar in het weeshuis is alles normal savonds een redelijke maaltijd.
In de avond komen de meisjes heel verlegen vragen of we even kunnen komen het is ‘’belangerijk’
Als we aankomen blijken ze met ze alle aan het dansen te zijn.
Om het maar even heel duidelijk te maken Blanken horen niet te dansen haha.
Savonds valt de stroom uit maar blijkbaar is dat redelijk normal
Snachts slecht geslapen klamboe bleef op mn hoofd vallen.
Ochtns vroeg op als het nog niet zo warm is pannekoeken voor de kinderen bakken als we buten komen komen de kindjes op ons af stormen De kindjes zijn echt super life al zijn sommige irritant ik ben heel slecht met namen maar ze vallen zo op je schoot in slaap het is echt geweldig Ama is een geestelijkniet helemaal 100 kindje maar dus die is af en toe een beetje vervelend maar hi is verder ook super ik heb zelf veel met lily in het begin een beetje verlegen maar nu echt heelezellig ik geniet echt van het weer de sfeer en de mensen manon en anjan zijn getrouwd en hebben 2 jaar geleden hier hun huwelijksreis gmaakt Dorien is hier voor de 3e keer allemaal echt heel aardig en laten ons alles zien smiddags geeft de leiden van het weeshuis een kerkdienst heel veel dans en zang dat was wel oke maar daarna gaat het over in een sort geestuitdrijving van 2 persoonen die echt llijp worden de vallen op kruipen over de grond en dergelijk dat vond ik apart maar het was wel aangrijpend dan gaan we dwars door de rimboe naar een dorpje waar 6 kinderen geholpen moeten worden we gaan ze sponzorren (lekr nederlands(A) zodat ze betere voiding krijgen en dichten bij een school kunnen wonen.
Als we aankomen komen eerst de mannen dan de vrouwen dan de kinderen een handje schudden. Eentje mist er als we vragen waar die is Blijkt dat die met een zwaar ontstoken been in een hutje ligt…. We bestuiten haar meet e nemen naar het weeshuis om te verzorgen (manon is verpleegster)
Voor de rest zijn de kindjes echt life we geven ze balonnen (iets wat ze nog nooit hebben gezien) ze zin erg dankbaar het voelt heel gak dat deze mensen gewoon niks kennen van buiten een straal van 10 km
De weg is echt slecht al vind ik dat wel leuk hah. vanavond gaan we lekr eten in het Eusbet hotel Het eten is bijna klaar dus ik moet weg helaas als ik terug ben zal ik jullie allesuitgebreiden vertellen.
Mam pap en joost en mensen die geholpen hebben onwijs bedankt voor het boekje en esmee je boekje is echt geweldig(K)
Al heb ik niet echt tijd om jullie te missen ik doe het toch heel veel liefs byebye
Ps. Sorry voor het slechte schrijven maar ik heb haast en honger haha
Dorith kan jij als je komt onsteriele medische handschoenen en kinder vitamine pillen meenemen aub alvast bedankt heel veel succes met je exames

• 09 Januari 2011 - 21:00

Arjeningrid:

Jeroen, wat geweldig om zo snel, zo veel en zo'n enthousiast verhaal van je eerste indrukken te lezen ! Het klinkt ernaar dat je je al heel gauw thuis voelt. Meteen al naar een dorpje toe en volop in het weeshuis aan de gang, super ! Voorlopig geen tijd voor heimwee denk ik; da's heel mooi. Wel aangrijpend dat er een van de kinderen is overleden en bijzonder om te ervaren hoe de mensen daar mee omgaan. Jeroen, een hele mooie tijd, Arjen en Ingrid.

• 09 Januari 2011 - 21:04

Gaby (mama Esmée):

wat een ervaring, nu al! een heel ander leven. Ik hoop toch dat je leert dansen... hahah

• 09 Januari 2011 - 21:05

Esmée:

Hee schatje!
    Wat leuk om je verslag te lezen, en wat snel al! Ik ben blij dat je zo goed bent aangekomen. Wel vervelend van het overleden kindje, maar dat hoort er helaas dus bij...
    Nou, ik kan niet wachten om weer van je te horen!
    Heeeeeeeeeeel veel liefs (L)

• 09 Januari 2011 - 21:52

Ferdi:

Jemig had hier een samenvatting verwacht maar dat blijkt niet waar te zijn, dan moeten de eerste indrukken wel heel veel indruk gemaakt hebben. Alleen maar mooi, en gelukkig gaat het jullie goed af. Ferdi

• 10 Januari 2011 - 08:04

Anouk:

Jorinaaaa wat een leuk verhaal heeel veel plezier nog daar! X

• 10 Januari 2011 - 09:54

Opa En Oma:

Jeroen,
    Wat fijn, zo snel al een uitgebreid verslag van je eerste dag te horen! Je zult niet altijd gelegenheid hebben om bericht te sturen, maar weet dat we het heel keuk vinden!
    Zo te horen voel je je wel op je gemak, houden zo. Geniet van het heerlijke weer, hier is het op dit moment nog min twee.
    Groetjes, O&O

• 10 Januari 2011 - 22:59

Seth:

Pik klinkt vet daar! Kon je niet met bier douche offzo das goed voor je haar.maar succes daar en niet teveel wennen haha xx

• 11 Januari 2011 - 15:49

Saraa:

hee jeroen,

wow wat een verhaal.
    maar echt super goed.
    nog veel plezier en tot over
    88 daagjes.

liefs
    saraa

• 11 Januari 2011 - 15:50

Saraa:

p.s
    wooow daar is het tenminste warm!

• 11 Januari 2011 - 18:12

Mama:

ha die Jeroen, je verslag komt bij steeds meer mensen terecht. Veel vragen over hoe je het hebt en of je veilig bent aangekomen. Dus verwijs ik iedereen maar gelijk door. Op het werk heeft Rob zijn dochter net op het vliegtuig naar Zuid-Afrika gezet dus bij de koffie wordt het verhalen uitwisselen. Zijn dochter is trouwens de tweede dag al beroofd..
    liefs

• 11 Januari 2011 - 18:29

Ingrid En Arjen:

he, kun je even je ghanese nummer doorgeven? Of gebruik je ook nog je nederlandse nummer?

• 11 Januari 2011 - 21:05

Noor & Janneke:

Hey Jeroen!!
    Wat een verhalen na zo'n korte tijd.
    Het zal wel even wennen zijn, maar het klinkt allemaal erg indrukwekkend.
    Veel plezier met de mensen daar!
    Groetjes je grote nichten ;-)

• 12 Januari 2011 - 09:35

Sabine:

gaaf dat je er nu egt zit gast veel sucses verder!
    liefs sabine

• 12 Januari 2011 - 15:58

Joost:

Broertje! =D

Wat een verhaal voor jou doen, ik ben benieuwd hoeveel je wel niet mee gaat maken als dit een verslag van 2 dagen is! Hopelijk horen we snel weer wat van je
    Fijne tijd daar nog enzo

x

• 12 Januari 2011 - 22:39

Tjerk:

Hey maat,

Heerlijk om je dyslectische verhaal te lezen :P
    Ik kijk nu al uit naar je volgende verslag!
    Maak er het beste van daar, want voordat je weet is het voorbij
    xx

• 14 Januari 2011 - 15:06

;-) JanS:

Hoi Jeroen,

als buurman van je oma vind ik het bijzonder spannend om je reisverslag te volgen

GRTN,

Jan Schoolen

• 15 Januari 2011 - 11:14

Melissa:

Hee it's mr. Ghana geworden;),

Super stoer die verhalen Jeroen!
    Je reactie had ik wel willen zien toen je voor t eerst een kruispunt naderde daar haha.
    Enjoy the weather! Wel goed getimed zeg..
    Ennn geniet van de vele mooie momenten daar!

Liefs

• 15 Januari 2011 - 20:22

Anja:

Ha die Jeroen,
    Echt erg leuk om je verhalen te lezen. Het klinkt alsof je van de ene belevenis in de andere valt. Niet alleen maar vrolijk, zoals met dat kindje dat overleden is, maar wel allemaal boeiend. En wat een toestand bij die kerkdienst zeg! Er is vast al weer een heleboel gebeurd sinds jouw laatste verhaal. Oma zei net aan de telefoon dat je misschien morgen de gelegenheid hebt om in het hotel je mail te lezen en weer te schrijven. Ik verheug me op je volgende verhalen!
    liefs,
    Anja

• 15 Januari 2011 - 23:06

Lotte (krul):

Haa Jeroentje!
    Aaah echt tof om te lezen dit, zo te lezen is het nu al een onwijs vette ervaring!
    Geniet van iedere seconde, want voor je het weet is het alweer voorbij.
    Liefs!

• 19 Januari 2011 - 22:16

Anita Smulders:

hoi Jeroen,

Ik miste je al bij AH.Wist niet dat je al was vertrokken.
    Vandaag een tijdje met je moeder staan kletsen.
    Zij maakte mij nieuwsgierig, daarom je reisverslagen gelezen.
    Heel bijzonder. Wat zul jij een aparte ervaringen opdoen en wat zul je hier van leren!!
    Als ik je verslagen lees, dan denk ik , wat zijn wij rijk en wat vinden we dit allemaal normaal!!
    Heel veel plezier verder en geniet lekker van de zon en doe vooral veel fijne dingen voor al die kids daar. Ze verdienen het!! en wat waardevol dat je zoveel voor hen kunt betekenen

groetjes Anita